Managen

Managen is vanzelfsprekend erg belangrijk voor een manager. Het gaat hierbij niet alleen om 'leiding' geven. Aansturen, overzicht en ondersteunen is ook van belang als manager zijnde in mijn latere beroep. Managen is dan ook een competentie dat bij mij erg goed past.

Project 1

Het eerste project verliep niet zoals ik het voor ogen had. Doordat ik al op meerdere opleidingen heb gezeten en vaak in projectgroepen heb gewerkt, had ik al een beeld bij hoe een projectgroep moet samenwerken om tot een goed resultaat te komen. Door mijn ervaring met het werken in projectgroepen heb ik het eerste project onbewust als projectleider zitten sturen. Het apathische gedrag van een middelbare scholier, wat ik voorheen ook had toen ik net van de middelbare school af kwam, zag ik helaas ook terug bij mijn groepsleden. Hierdoor was de samenwerking niet altijd optimaal. Ik moest mijn projectleden vaak opdrachten geven, want eigen initiatief was er nauwelijks. 

Ook bij de projectbegeleidingen kwam naar voren dat ik veel de kar aan het trekken was. Uiteindelijk gaf de projectbegeleider aan dat ik me moest terugtrekken en een ander de kans te geven om het project te leiden. Tevergeefs, ik moest in de eerste week toch al weer inspringen/bijsturen omdat het er niet van kwam. 

Uiteindelijk heeft mijn leiderschap er ook voor gezorgd dat ik een puntvermeerdering kreeg op het eindcijfer. 


Project 2

Jammer genoeg zaten er in project 2, 2 groepsleden die ondermaats presteerden. Samen met een ander projectlid heb ik het project als het ware gemaakt. Ook bij dit project nam ik weer de leiderschapsrol op me omdat ik vond dat er weer weinig eigen initiatief werd getoond door de andere projectleden. Gelukkig was er nog een persoon naast mij die altijd aanwezig was bij de les en ook de stof beheerste waardoor het project toch nog redelijk goed gemaakt kon worden.  

Er waren in dit project 2 leden die naar voren kwamen. Dit kwam omdat zij of niet aanwezig waren of als ze aanwezig waren, was hun gedachte totaal ergens anders op gericht. Dit vond ik vervelend omdat ik gewoon aan het project wilde werken. Aansturing was bij deze 2 personen ook erg hard nodig. 

Terugkijkend op dit project, had ik toch veel dingen anders kunnen doen. Ik had bijvoorbeeld wat strenger op kunnen treden tegenover die 2 leden i.p.v. het langs me heen te laten gaan. Uiteindelijk kan ik wel zeggen dat ik samen met de andere projectlid zo'n 80% van het project samen hebben gemaakt. 

Gelukkig ging dit niet onopgemerkt. De vakdocenten hebben gedurende het project natuurlijk goed opgelet. Zij gaven ook aan tijdens de individuele beoordeling dat ze sterk het gevoel hadden dat er scheve verhouding was binnen het team. Dit resulteerde uiteindelijk in een 8,5 voor mijn individuele beoordeling.


Semester 2

Project 3

Ook tijdens dit project nam ik weer de leiderschapsrol op me. Vanaf dit moment kreeg ik ook het gevoel dat een team leiden ook wel iets voor mij was. 

Qua project was dit een heel bijzonder. Allereerst, mochten wij ons groepje zelf samenstellen, omdat wij een projectlid hadden die vanwege medische redenen vanuit thuis moest werken en een korte periode afwezig zou zijn voor revalidatie. Daarnaast kwam ook het coronavirus tijdens dit project de wereld in waardoor het schoolgebouw op slot ging en iedereen vanuit thuis aan school moest werken. 

Het laatste was blijkbaar erg lastig voor een bepaald projectlid. Het thuiswerken beviel hem niet erg en dat was ook te zien in zijn motivatieverlies. Hij was vaker afwezig en wat stiller geworden, maar gelukkig had dit heel veel invloed op het team. 

Iedere dag maakte ik een planning voor de volgende dag en nam ik ook altijd het voortouw in de vergadering met de projectbegeleiders en de presentatie. De vakdocenten en de begeleiders gaven aan dat ze merkte dat ik veel initiatief toonde en de stof ook begreep. Dit gaf hun het gevoel dat ik me ook heel veel bezighield met het project en de lessen. 

Uiteindelijk kreeg ik ook voor dit project een 8,5 voor de individuele beoordeling.

Project 4

Dit project mocht ik 1 persoon uitkiezen waarmee ik het project wilde gaan maken. Daarbij kwamen er ook 2 andere bij waardoor het projectteam uiteindelijk op 4 personen kwam. 

Ook dit project was niet veel anders dan de anderen. Ik was alweer de projectleider die alles bijhield, afspraken maakte voor het team en mensen aantuurde. Ik vond dat dit team het beste met elkaar kon samen in vergelijking met de andere 3 teams die ik heb gehad. Echter, was er uiteindelijk nog steeds een groot verschil in de verhouding van het geleverde werk binnen het team. In principe heb ik samen met mijn uitgekozen medestudent, weer het project gemaakt, maar de 2 anderen leden zaten er wel altijd bij en brachten soms ook wat inbreng. Daarnaast waren de andere 2 projectleden ook altijd keurig op tijd of meldde zich altijd netjes op tijd af.

Al met al, vond ik dit een fijn projectteam en een wat uitdagender project vanwege de vrije vorm die het had. Uiteindelijk heb ik samen met mijn uitgekozen medestudent, allebei een puntvermeerdering op het eindcijfer gekregen.


Managementgesprekken


Enkele video's van managementgesprekken die ik ook later zal gaan voeren.

En voorbereidingen die ik heb gemaakt voor het uitvoeren van managementgesprekken.



Leerdoel

Wat ik het afgelopen jaar heb gemerkt is dat ik het moeilijk vind om mijn medestudenten streng aan te kunnen spreken. Ik vond het niet fijn om andere op hun gedrag, werkhouding, aanwezigheid of prestaties te wijzen. Het geeft mij een raar gevoel, omdat ik vind dat ik niet in een dergelijke positie zit om dat te doen (student-op-student). Daarnaast zijn het ook vaak gewoon je vrienden die je wilt gaan aanspreken en je wilt die band natuurlijk niet beïnvloeden met schoolgerelateerde dingen.


In het derdejaar heb ik voor de minor 'autotechniek voor managers' bij een Honda dealer in Tilburg stage gelopen. 3 dagen per week moest ik meewerken als service adviseur en 1 dag in de werkplaats als 'monteur'. Tijdens deze stage heb ik geleerd om verschillende processen tegelijkertijd te beheren en leiding te geven aan de monteurs als service adviseur. In het begin vond ik dit lastig gezien ik vrij jong was in vergelijking met de monteurs. Maar ik heb het uiteindelijk goed gedaan. Het stukje leiding/sturing geven aan de monteurs viel dan ook in het leerdoel dat ik hierboven in het eerste jaar had opgesteld. Uiteindelijk heb ik de meewerkstage afgerond met een 8.


Gedurende het derdejaar heb ik via New Heroes ook allerlei cursussen gevolgd. Waaronder 'Feedback geven' en 'Feedback ontvangen'. Helemaal in het teken van mijn leerdoel van het eerste jaar. Door deze 2 cursussen heb ik geleerd om op een constructieve manier feedback te kunnen geven. Hierdoor was ik niet meer bang om mijn vrienden, lees medestudenten, 'aan te spreken' op het gedrag of prestaties. Daarnaast was het voor mij ook belangrijk om zelf van feedback te kunnen leren. Eerst door te leren hoe je feedback het best kunt ontvangen. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin