Billy Trang

Levensverhaal

Mijn leven in het kort.

Geboren in het st. Elizabeth ziekenhuis in Tilburg op 12-02-1997 rond 15:00u in de middag. Beide ouders zijn niet van oorsprong Nederlands, maar Vietnamees en Chinees. Opgroeien in Nederland met allochtone ouders heb ik als positief ervaren. Ik vind het leuk dat ik zowel de Nederlandse als de Vietnamese cultuur heb meegekregen. Doordat mijn ouders beide Vietnamees spraken thuis groeide ik op met een taalachterstand. Gelukkig zagen mijn leraren dit al vrij vroeg op de basisschool en hebben zij mij hiermee geholpen. Op de basisschool was ik een vrij onrustig kind. Stilzitten en concentreren was een groot probleem voor mij. Mijn leraren dachten dat ik mogelijk ADD had, maar hier was echter geen sprake van. Ik was gewoon een heel energiek kind. Gelukkig hebben mijn punten er niet onder geleden en mocht ik uiteindelijk doorstromen naar HAVO/VWO.

De middelbare school, als ik erop terugkijk, was een leuke periode in mijn leven en soms mis ik het ook wel een beetje. Het eerste jaar HBO voor mij was duidelijk een erg grote stap. Waar ik op de middelbare school bijna geen 'vrijheid' had omdat docenten altijd klaar stonden om je aan te spreken op je inzet, punten en gedrag was dit niet het geval op de hogere school. 

SCHOOL

Na het afronden van de HAVO begon het avontuur

Fontys Hogeschool ICT

In September, direct na het behalen van de HAVO, ben ik begonnen met de opleiding ICT op het Fontys. Mijn keus viel hierop omdat ik interesse had in software ontwikkelen. Die route had ik uiteindelijk ook gekozen in het eerste jaar waar je met verschillende ICT routes te maken kreeg. Waarom ik ervoor koos om in het 2e jaar met de opleiding te stoppen was omdat mijn medestudenten me niet beval qua sociale vaardigheden.

HAS Hogeschool Toegepaste biologie

Na een tussenjaar te hebben gehad en een studiekeuzecheck ingevuld te hebben, kwam biologie bovenaan de lijst. Ik merkte al gauw dat de opleiding niet naar mijn verwachting was. Ik was gedemotiveerd en mijn resultaten kwamen daar onder te lijden. Uiteindelijk heb ik in het 2e jaar ervoor gekozen om te stoppen met de opleiding. 

Fontys Hogeschool Automotive management

Na weer een tussenjaar en diepgaande gesprekken met mijn directe omgeving, is de keuze gevallen op de Automotive sector. Het is ook de eerste opleiding waarbij ik het gevoel heb dat ik op mijn plek zit. Dat is ook terug te zien in mijn houding en resultaten.

Wie ben ik?

360 graden feedback

Het is van belang als manager om te weten hoe andere over jou denken. Helaas, komt het erg vaak voor dat een persoon denkt dat hij zichzelf goed kent. Ik heb geleerd dat je eigen kijk op jezelf totaal verschilt met wat andere van je denken. Daarom is het goed om te weten hoe jouw omgeving jou ziet.

Het verkrijgen van informatie over jezelf uit je directe omgeving is niet lastig. Je kent immers alle personen waarnaar je je feedbackformulier stuurt namelijk. Het is belangrijk dat je open-minded bent met de gegevens die je krijgt. Het zou kunnen zijn dat mensen jou anders ervaren dan je denkt. De kunst is dan om te kijken wat je met deze feedback kunt doen. Vaak gebruik ik feedback van anderen om mijzelf te ontwikkelen/verbeteren. Niemand is namelijk perfect en het beste uit mijzelf naar boven te halen is iets waarnaar ik streef. 


Belbin: teamrollen

Samenwerking is van essentieel belang in een team! Hierin is het belangrijk dat je weet welke talenten jij zelf, maar ook je teamgenoten hebben om als team optimaal te kunnen fungeren. Belbin geeft aan dat een goede mix van talenten en stijlen de basis is van een goed functionerend team.

In project 1 heb ik, samen met mijn projectgroep, een Belbin test gemaakt. Uit de test kwam naar voren dat 2 van de 4 personen de rol van voorzitter goed zouden passen, maar ik heb dit uiteindelijk niet gemerkt wat ik wel jammer vond. Ik heb in principe de leidende functie genomen binnen de groep en ik vind dat mijn uitkomsten van de test daarbij positief hebben bijgedragen. Daarnaast kwam de rol van voorzitter bij mij op de 3de plek.

Monitor:
'
Verstandig, bedachtzaam en kritisch. De analyticus van het team. Hij wil altijd weten hoe de vork in de steel zit en zal niet over één nacht ijs gaan. De Monitor kan lang wikken en wegen, maar zijn oordeel is zelden onjuist.'

Bedrijfsman:
'De praktische figuur en organisator van het team. Nuchter, ordelijk en taakgericht als hij is, weet u zich verzekerd van een harde werker. Hij zet gemakkelijk plannen en ideeën om in uitvoerbare taken. De Bedrijfsman is soms wat al te praktisch en behoudend als het directe nut van iets nieuws niet meteen duidelijk is.'


Ofman: Kernkwadranten

De Ofman kernkwadranten geven mij een goed inzicht op mijn eigen kwaliteiten en ergernissen. Het is ook erg handig om de samenwerking binnen een team te verbeteren of mijzelf beter te begrijpen. Het kennen van mijn eigen kwaliteiten en ergernissen draagt bij het ontwikkelen van mijn persoonlijke leiderschap.

Kwaliteit: zelfstandig
Vroeger was ik erg zelfstandig en voelde mijzelf beter op mijn gemak als ik dingen zelf kon doen zonder hulp van anderen. De afgelopen 5 jaar heb ik geleerd om samen te werken in teamverband en ik vind het nu ook erg leuk om gezamenlijk problemen op te lossen. Het enige probleem dat ik vaak opmerk is dat er sommige in een team soms de kantjes er vanaf lopen, omdat zij er vanuit gaan dat het door andere wel wordt gedaan. Dat is iets waar ik slecht tegen kan. Het laat ook zien dat zij afhankelijk zijn van andere als het gaat om dingen uit te voeren of op te leveren.


Kwaliteit: hard werken
Ik ben van mezelf een harde werker. Ik doe graag dingen en soms schiet ik daarin te ver door. Mijn valkuil is dan ook dat ik 'overspannen' kan raken. Luiheid is iets waar ik niet tegen kan. In teamverband zal ik dan ook zeer direct mijn mening geven als ik vind dat er mensen zijn die geen initiatief tonen of erg afwezig zijn. Ik vind dat dit een goede eigenschap is voor een leider. Leiderschap is ook iets wat bij mij past en het afgelopen jaar is dat ook duidelijk naar voren gekomen naar mijn medestudenten en docenten.


ME-scan

Het vierde studiejaar werd er vanuit de opleiding weer aandacht gegeven aan onze vaardigheden. Beginnend met het uitvoeren van een uitgebreide scan van mijzelf. De ME-scan geeft uiteindelijk inzicht in wat het best bij jouw pas als persoon, ook dingen waar je wellicht helemaal niet bewust van bent. In de afbeelding hiernaast is de volledige ME-scan van mijzelf te zien. De dingen die in het groen zijn weergegeven zijn competenties die goed bij mij passen en zelf ook heb gekozen. De oranje competenties passen bij mij, maar die heb ik zelf niet gekozen. Ofwel ik ben er niet van bewust. De meest interessante competenties zijn natuurlijk de bruin en grijs gekleurde. Dit zijn competenties die over het algemeen niet bij mij passen. Dit wil niet zeggen dat ik de competenties niet 'beheers'. 

Opvallend zijn de bruin gekleurde competenties gezien ik wel vind dat het bij mij past, maar blijkbaar is dat toch niet helemaal zo. Om eerlijk te zijn klopt het wel. Neem de competentie leidinggevend bijvoorbeeld. Ik ben van nature niet iemand die snel het voortouw zal nemen, maar wat moet dat moet. Dat blijkt ook uit mijn ervaringen tijdens de opleiding waar ik veelal toch de leiding nam, omdat niemand anders dat deed. 

De vlieger hiernaast is ook onderdeel van de ME-scan. Het geeft de balans weer van de 4 onderdelen binnen de scan. Dit zijn passie, aanpassing, vorm en actie. De blauwe lijn geeft een goede evenwicht aan tussen de 4 onderdelen, het betekent dat bij elk onderdeel minimaal 1 competentie bij mij past en ook gekozen is door mij. De blauwe lijn is in de afbeelding niet zichtbaar, omdat ik goed in evenwicht ben. En dat is een goed teken natuurlijk! Hoe evenwichtiger ik ben, hoe gemakkelijker ik met verschillende situaties en omstandigheden in mijn leven om kan gaan. 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin